RSS Feed

STUDENTLIV I KAIRO

Posted on

Da jeg reiste til Kairo for å studere arabisk tenkte jeg i utgangspunktet å bare bruke privatlærer. Etter et par uker fant jeg ut at jeg ville ha enda mer arabisk (et tygg og du er hekta!), så jeg meldte meg opp i både dialekt og standardarabisk på International language Institute (ILI) her i byen.

Å stirre på ord

Første dagen hadde jeg først en samtale med to lærere på dialekt og deretter en skriftlig prøve for å plassere meg på riktig kurs. Det er 12 ulike nivåer, og jeg havnet på henholdsvis nivå 7 og 8. Jeg hadde i utgangspunktet ikke trodd at jeg kom til å bli plasser høyt nok til å kunne ta mediaarabisk, men da det viste seg å være en mulighet valgte jeg å bytte fra dialekt til nettopp media. Det har jeg ikke angret et sekund på.

Før revolusjonen var klassene ganske store, men nå var vi bare fire i begge klasser. Med tanke på læringsutbyttet mener jeg at denne størrelsen er optimal. Man må prate hele tiden, utfordres konstant og har ikke muligheten til å snike seg bort. Standardarabisken har vært den største utfordringen. Det er fem år siden jeg avsluttet arabiskstudiene og det er mye som har gått i glemmeboken. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har stirret på et ord og tenkt at “ja, dette ordet kunne jeg en gang, men nå er det helt borte”. Heldigvis har teknologien gått sin gang i takt med min forvitrende hukommelse. Jeg har lastet ned en genial app på mobilen, som gjør det enkelt å slå opp ord. Den har jeg brukt flittig. Og det fine med å en gang ha lært noe, er at det kommer fort tilbake igjen. Selv om det til tider har vært heftig med fem timers skole hver dag, for deretter å sitte i timesvis med leksene.

Kildekritikk og japanske toaletter

Jeg har lært enormt mye i løpet av disse ukene, og jeg har trivdes veldig godt med å være fulltidsstudent igjen. Det har også vært deilig med rutiner i hverdagen og å måtte stå opp tidlig om morgenen. Det aller morsomste har vært mediearabisken. Der har vi lest og sett på nyheter, oversatt og bedrevet kildekritikk. Eksamenskarakterene mine viser også at jeg nok har havnet på rett hylle her i livet. Medieeksamen gikk helt klart best.

10446292_10154853366550156_3490279718630822698_o

Siste skoledag og vi stiller opp til obligatorisk klassefotografering (eller klassisk line up, om du vil). Fra venstre: Nikos (Hellas), Lise (Norge), lærer Hosn (Egypt), Jio (Sør-Korea) og Marcus (England).

Det har også vært morsomt å bli kjent med de andre studentene. På Blindern har studentmassene jeg har vært en del av i stor grad vært veldig homogene. Her er det studenter fra hele verden, i alle livssituasjoner og aldersgrupper. Blant høydepunktene var da en elev i klassen holdt et lengre foredrag om japanske toaletter – med stor innlevelse. Den tiden jeg har igjen i Kairo skal brukes til å studere på egenhånd og med privatlærer. Jeg håper også å finne en arabisklærer når jeg er tilbake i Oslo, slik at ikke alt går i glemmeboken igjen.

Og skulle jeg mot formodning ikke finne en, har jeg alltids samlingen med arabiske disneyfilmer.

Leave a Reply

