RSS Feed

Siste dag i Kairo

Posted on

Det er ingen hemmelighet at å løpe er noe av det morsomste jeg vet. Jeg elsker følelsen av å kjenne at kroppen fungerer. Jeg digger naturopplevelsene (eventuelt byopplevelsene, eller ørkenopplevelsene, som det er mye av her i Kairo). Ikke minst liker jeg alle de nye menneskene jeg treffer gjennom løpingen.

Mange av mine beste venner her i Kairo er jeg blitt kjent med gjennom løpegruppen Cairo Runners. Ahmed og Marianne er to av dem, og vi er blitt en fast liten løpetropp. I dag var det klart for årets store happening, et stort løp i regi av Cairo University Runners.

Klokken 05.30. ringte klokken. Jeg var så trett da jeg ramlet ut av sengen at jeg knapt visste hvor jeg var. Vi hadde ikke fått hentet startnumrene våre på forhånd, med Ahmed hadde snakket med en av arrangørene mange ganger og fått forsikret seg om at det ikke ville være noe problem å hente det på selve løpsdagen.

Vel… Da vi nærmet oss arenaen fikk vi ikke lov til å komme inn uten startnumrene. Ahmed løp rundt som en sprettball i jakten på startnummerfyren, men han visste ikke selv hvor han var (!), noe som gjorde prosessen veldig vanskelig. Til slutt bestemte vi oss for å gå til fots til startområdet. Vi begynte å få dårlig tid, så vi haiket med en mikrobuss. Da vi ikke lenger hadde egen bil var det ikke noe problem at vi ikke lenger hadde id-ene våre (tror det skyldes bilbombefrykt).

Vel fremme vimset vi litt frem og tilbake, før Ahmed endelig fikk lokalistert fyren. Da var det like før start, så vi fikk hevet på oss t-skjorter, caps og startnummer mens vi fulgte strømmen fremover. På startstreken var det voldsom trengsel. I dette løpet var det store pengepremier til vinnerne, og man merket at mange virkelig ville vinne. Vi fikk beskjed om å holde hverandre i hendene, mens vi beveget oss fremover i rekker. Flere ganger trodde jeg startskuddet hadde gått da folk begynte å løpet, før vi plutselig ble stanset igjen. Musikk med fraser som “Baladi, baladi” (“Landet mitt, Egypts nasjonalsang) og “allahu akbar” strømmet ut av høytalerne – og plutselig gikk startskuddet og vi var i gang.

Jeg kjente med en gang at noe ikke stemte. Jeg har i flere år slitt med en hofteskade, smerter som har kommet tilbake de siste ukene. Jeg lot derfor Marianne og Ahmed dra fra meg etter et par kilometer og konsentrerte meg om å fullføre. Løypen var lagt opp slik at vi løp to runder a cirka fem kilometer. Stemningen langs løypen var fantastisk. Publikum heiet og også løperne var flinke til å oppmuntre hverandre. Jeg fikk raskt en ny løpevenn, som mer eller mindre insisterte på at vi skulle holde sammen to the better end, Dermed ble det high fives, selfies og nytt facebook-vennskap på målstreken.

Jeg lurte på hva tiden ble, men det var det ingen som ville si meg. De noterte bare de tyve første, de resterende fikk hverken tid eller plassering. Så hipp hurra for en 21. plass jeg delte med anslagsvis 100 andre. Det viktigste er selvfølgelig løpsopplevelsen, men jeg merker at jeg savner å få oppgitt en tid ved målgang. Jeg aner virkelig ikke hvor fort jeg løp, men Ahmed og Marianne løp inn på 47 minutter, og jeg tror jeg lå to-tre minutter bak dem.

10830497_378476365652972_2976779115369037317_o

Nye t-skjorter og capser for the win, y´all!

Etter målgang fant jeg igjen Ahmed og Marianne. En tv-reporter fra arabiske Sky News kom bort til oss, og lurte på om han kunne intervjue oss. Selvfølgelig kunne han det! Vi fikk beskjed om å fortelle hva vi het, hvordan vi fikk kjennskap til løpet og hva som var vår motivasjon for å delta. Jeg var veldig fornøyd med å få lagt inn en strofe om løping, krig, fred og kjærlighet og sånn: Lise for president!

Etter intervjuet tuslet vi tilbake til bilden, der Marius ventet på oss. Så gikk turen tilbake til huset, der jeg pakket sakene for returen til Norge. Nå sitter jeg på en kafé og oppdaterer bloggen. Om åtte minutter hopper jeg i en taxi til flyplassen. Tiden har gått så fort!

Leave a Reply

