RSS Feed

Søvnløs i Kairo

Posted on

«Hmm, dette kan bli interessant,» tenkte jeg da jeg så leiligheten min for første gang. De sterke fargene på veggene lyste mot meg, og nabolaget hadde ikke akkurat gitt det beste førsteinntrykket. Faktisk trodde jeg vi hadde kjørt feil, helt til sjåføren gikk ut av bilen og begynte å lempe av bagasjen min.

«Men det går sikkert fint,» var min neste innskytelse. Joda, en fin tanke, men det skulle raskt vise seg å ikke stemme. Og veien til en ny bolig ble langt mer kronglete enn jeg hadde forutsett.

Støy er ikke gøy!

Hovedproblemet med gaten var støyen. Jeg har bodd i Midtøsten før, og da har jeg raskt vent meg til å sove gjennom bønnerop og annen støy. Men bråket her var i sin helt egne liga. Det var så ille at jeg ikke sov ordentlig en eneste natt. Heldigvis trenger jeg lite søvn, men etter fire uker med betydelige søvnproblemer blir man litt frynsete i kantene.

I løpet av de mange timene jeg har ligget våken, har jeg analysert bosituasjonen. Jeg har delt problemene knyttet til leiligheten inn i to kategorier. «Kan ikke leve med» (KILM) og «Krydder i hverdagen» (KIH).

KILM:

  • Støyen og våkenettene
  • Gatetrakasseringen i nabolaget
  • Jeg har mer enn en gang måttet sjekke om døren til balkongen virkelig er lukket, for jeg hører alt som foregår på gaten under meg. Jeg visste etterhvert nøyaktig når morgenbønnen i bygget ved siden av startet (i begynnelsen 04.32, men etter hvert drøyde de veldig (dette undret jeg meg mye over) og startet ikke før 04.37). At jeg bodde rett ved en svært trafikkert motorvei hjalp ikke på situasjonen, ei heller gatefestene rett utenfor. De fikk både dører, seng og vinduskarmer til å riste.
  • Jeg tåler en del gatetrakassering (stirring, kommentarer), men når det skjer et tosifret antall daglig (sånn cirka hver tiende meter man beveger seg) blir det fryktelig slitsomt.

KIH

  • Alle insektene
  • Konstant kjederøyking (på badet, kjøkkenet og i stuen)
  • Søppelet som flyter i nabolaget
  • Ikke nok varmtvann til en hel dusj

Jeg skjønte relativt kjapt at jeg måtte bort, og fikk ordnet meg leilighet med en belgisk jente i en langt hyggeligere del av byen. Så kom plutselig kontrabeskjeden: Kompisen min bestemte seg plutselig for å flytte til Egypt. Sorry, mac!

Nytt slag i trynet

Deretter fulgte et par visninger, men da en venninne sa at jeg kunne fremleie rommet hennes da hun reiste til Norge i slutten av november valgte jeg det. I søvnløse nattetimer med musikk og støy på gaten (og da også på rommet mitt) pakket jeg kofferten min og gledet meg til å flytte. Dagen før jeg skulle flytte inn kom kontrabeskjeden: Huseieren mente jentene som bodde i leiligheten hadde hatt for mange gjester, så hun hadde satt ned foten for at jeg kunne få flytte inn. Sorry, mac!

Det føltes som om noen hadde klabbet til meg, all den tid jeg hadde telt dagene til jeg skulle flytte.

En reddende engel

Min løpevenninne Marianne hadde hørt om min vanskelig bosituasjon og tilbudt meg å flytte inn hos dem. Jeg valgte å ta henne på ordet, og etter å ha overvært demonstrasjonene på lørdag vendte jeg snuten mot villaen deres i 6. oktober-byen. Her har jeg fått min egen lille gjesteleilighet, og jeg har trivdes som plummen i egget. Den eneste ulempen er at nabolaget er litt usentralt og langt fra sentrum. Jeg er avhengig av å bli kjørt til bussen når jeg skal inn til byen, så det føles litt som å være 16 igjen. Men det er en liten pris å betale for å få bo så fint. Det er også hyggelig å ha tre småsøsken til låns. Marissa (19), Barry (16) og Joana (10) har tatt meg i mot med åpne armer. Min gode venn Ahmed jobber for mister Marius (pappaen i familien), så han er også mye på besøk.

Enden på visa ble altså en norskegyptisksørafrikansk familieidyll. Ikke så ille at det ikke er godt for noe.

Leave a Reply

